Program
„Niech dzieci będą wolne. Zachęcaj ich do biegania na zewnątrz, gdy pada deszcz. Niech zdejmą buty, gdy znajdą kałużę wody. A gdy trawa łąk będzie mokra od rosy, niech biegną po niej i depczą ją bosymi stopami. Niech odpoczywają spokojnie, gdy drzewo zaprasza ich do spania w swoim cieniu. Niech krzyczą i śmieją się, gdy słońce obudzi ich rano.”
Dr Maria Montessori
Dzięki metodzie Marii Montessori dzieci stają się: skoncentrowane na swoich zadaniach, dążące do samodzielności, budujące wiarę w siebie i z ufnością patrzące na świat. Są odpowiedzialne, umieją współczuć drugiemu, są chętne do pomocy i wykazujące się dużą inicjatywą społeczną. Dzieci montessoriańskie to dzieci pełne cierpliwości i niepoddające się w swoich staraniach. To dzieci które wiedzą, czym jest szacunek i honor, i umiejące to wyrazić wobec siebie i innych. Dzieci radosne!
Elementy M. Montessori:
Uczenie przez działanie
Dzieci zdobywają wiedzę, kompetencje, umiejętności i doświadczenie poprzez własną spontaniczną aktywność; nauczyciele nie narzucają dzieciom działań, ale współpracują w procesie wychowawczym.
Koncentracja
Dzieci uczą się dokładności i systematyczności podczas działania.
Lekcje ciszy
Dzieci nabierają wprawy w umiejętności pracy w ciszy.
Porządek
Dzieci nabywają umiejętności utrzymywaniu porządku w swoim otoczeniu.
Obserwacja
To podstawowa zasada umożliwiająca dorosłym zapoznanie się ze światem dziecka; wychowawca powinien z baczną uwagą i dużym szacunkiem obserwować dziecko, aby zauważyć ewentualne przeszkody w rozwoju dziecka; obserwacja daje możliwość bycie przewodnikiem dziecka.
Indywidualny tok rozwoju dziecka
Wszystkie dzieci powinny rozwijać się według indywidualnych możliwości i własnego tempa, powinno podejmować tylko te zadania, do których jest już przygotowane; każde dziecko zasługuje na życzliwość, uwagę i indywidualną opiekę wychowawcy.
Metoda aktywnego słuchania muzyki według Batti Straus w Przedszkolu
Metoda Batti Straus dostosowuje dziecięcą aktywność ruchową oraz instrumentalną do utworów muzyki klasycznej. Słuchając aktywnie Dzieci nie pozostają w bezruchu. Poprzez „aktywne słuchanie” dzieci nieświadomie poznają strukturę utworu muzycznego, łatwo przyswajają muzykę, obcują z nią i czerpią z niej: piękno, wrażliwość, pomysłowość, muzykalność. Uruchamiają wyobraźnię oraz pokonują swoją nieśmiałość.
Metoda aktywnego słuchania muzyki według B. Strauss daje wiele możliwości:
- uczestniczenie w utworze muzycznym,
- przeniknięcie do struktury całego utworu
- kształcenie wyobraźni dźwiękowej,
- odczucie i przeżycie radości wspólnoty tworzenia,
- możliwość wystąpienia w roli współwykonawcy lub artysty,
Niektóre utwory opracowane przez Batii Strauss:
Country dance – J. F. Handel, Fiesta Aymara – mel. ludowa – Argentyna, Galop – D. Kabalewski, Taniec węgierski – J. Brahms, Polka Italiano – S. Rachmaninow, Le Basque – ar. J. Galway, Pizzicato – L. Delibes, Marsz turecki – L. van Beethoven, Marsz Radeckiego – J. Strauss, Moment Musicale – Fr. Schubert.
Zajęcia umuzykalniające “Gordonki” w Żłobku
W naszym czesnym zawarte są również zajęcia, które mają naukowo udowodniony pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Profesor E.Edwin Gordon amerykański kontrabasista stworzył tzw” język muzyki” , w którym poprzez tworzenie, improwizowanie, powtarzanie, zabawę w ruchu dziecko uczy się muzyki. Każde dziecko w największym stopniu przyswaja dźwięki od momentu narodzin do ukończenia 3. roku życia. Te początkowe lata życia są niezwykle ważne w kontekście rozwoju umiejętności słuchowych, a więc także muzycznych.
Podczas zajęć dzieci obcują z bardzo atrakcyjnymi dla nich materiałami (piórka, chusty, bańki, instrumenty) aby poprzez nie wyrażać muzykę.
Wartość zajęć:
- wykorzystują maksymalny potencjał dziecka;
- zapewniają dzieciom kontakt z rówieśnikami;
- uczą dzieci kochać muzykę;
- rozwijają poczucie tonalne dziecka;
- zwiększają zasób słów dziecka.